Vi snakker selvfølgelig om Pogs, som fra rundt 1994 til 1997 var å finne i mange bukselommer, skolegårder og barnerom rundt om i landet. 

– Det er forskjellige faktorer som avgjør om noe blir en trend, og det finnes ikke én oppskrift på hva som blir populært og ikke, sier Gro Svendsen, administrerende direktør i Leketøykjeden Ringo.

Hun forteller at noen av de store trendene som har vært de siste årene er blitt importert fra de store amerikanske og engelske leketøysprodusentene, mens andre ting er kommet mer overraskende på det norske markedet.

– Mange av lekene som blir populære er spin-off-produkter fra store filmer eller TV-serier.

Nostalgi: Husker du disse lekene?

Film- og serieeffekter 

Svendsen forteller at det hele startet med etterspørsel etter produkter fra Disneys «Løvenes Konge»-film. Siden har de kommersielle barnekanalene stått for mye det som har slått an også her til lands.

– Det går knapt an å komme med et produkt på markedet uten å ha noen andre markedsføringskanaler. Når man lager en ny leketøyserie lager man samtidig ofte en tegnefilm- eller animasjonsserie som sendes på barnekanalene. 

En av de første til å markedsføre seg på denne måten, var ifølge Svendsen «Masters of the Universe», med populære karakterer som He-Man og Skeletor. Senere har det kommet serier og effekter som «Transformers», «My Little Pony» og for ikke å snakke om «Pokémon»-franchisen, som gjorde et brak-comeback i år. 

Les også: Bør barna få spille Pokémon Go alene? 

STOR ETTERSPØRSEL: Da Pokémon Go-bølgen bredte seg over landet tidligere i år ville plutselig «alle» ha Pokémon-effekter igjen. Foto: PIXABAY

Sistnevnte kom utvilsomt overraskende på både den norske og internasjonale leketøysbransjen. 

– Det er uvisst om Pokémon selv visste hvordan det skulle ta av. Var det en strategi eller ble de like overrasket? Det finnes jo nesten ikke et eneste Pokémon-produkt å oppdrive, og slike artikler kommer derfor ikke i butikk før til våren.

Svendsen forteller at lekebutikkene fremdeles merker Pokémon-feberen blant barna, selv om den største ståheien har lagt seg. I jakten på å møte etterspørselen har Ringo funnet et restparti med Pokémon-baller fra Kina. 

– De måtte børstes støv av, men er på vei til Norge snart, forsikrer hun. 

Fikk du med deg denneDette må du vite om appene barna dine bruker

Slik ble Pogs en megahit

Det har også kommet store trender på lekefronten fra utlandet uten støtte fra en TV-serie eller stor markedsføringskampanje. Et eksempel på det er Pogs – spillet som «alle» barn spilte på begynnelsen av 1990-tallet. For deg som ikke husker det gikk det ut på å vinne de små, runde papplatene fra motstanderen ved å flippe bildesiden rundt ved hjelp av en såkalt slammer.

– Denne trenden startet i utlandet, ved at noen barn var på ferie eller hadde en forelder som hadde vært på forretningsreise. Interessen for Pogs kunne starte på én skole, for plutselig å dukke opp et helt annet sted i landet, mens det andre steder ikke var noe etterspørsel etter dette i begynnelsen, forteller Svendsen. 

TV-serier kan også inspirere barn på andre måter, uten at de store lekeprodusentene har hatt en finger med i spillet, forklarer leketøysjefen.

– Da en gutt med rockering kom til finalen i «Norske Talenter» opplevde vi plutselig en stor etterspørsel etter rockeringer. Vi støvsugde hele Europa, for vi var ikke forberedt på trykket. Det samme skjedde med diabolo. 

TipsSpråkprofessoren anbefaler: Tolv lærerike apper for barn

ROCKERING-FEBER: Etterspørselen etter denne økte betydelig etter at en gutt trikset med den i beste sendetid på TV for noen år siden. Foto: NTB SCANPIX

Norge solgte flest «Baby Born» i verden

Rockeringen er bare et av mange eksempler på produkter som har fått sin renessanse. Barbien, for eksempel, ble lansert allerede i 1959, men har hatt flere popularitetstopper de siste tiårene – kanskje særlig på 90-tallet. 

– Barbie og Action Man er eksempler på leker der populariteten går litt i bølgedaler. Akkurat nå er Barbie litt nede, mens Disney-prinsessene er mer populære. 

En dukke som har holdt seg populær siden den entret det norske markedet er «Baby Born» - den «levende» dukken som kan både spise og bæsje. 

– Norge var det landet i verden som solgte mest av «Baby Born» da den kom. I år er den 25 år, og den selger fremdeles godt.  

Få med deg: Hvordan leke med barna - alder for alder

POPULÆR: Da «Baby Born» først kom på det norske markedet var den å finne på toppen av mange jenters ønskelister. I dag - 25 år senere - selger den fremdeles godt.  Foto: NTB SCANPIX

Årets julegave

– Det nærmer seg jul. Hvilke trender er store på lekefronten akkurat nå? 

– Hver jul spøker vi med om det blir bilbaneår i år. Noen år hagler det ut med bilbaner, mens andre år selger vi nesten ingenting. I år tror jeg det er mer populært med fly og droner enn racerbiler, sier Svendsen, og fortsetter:

– Årets julegave tror jeg imidlertid blir «Selfie Mic» - en mikrofon som er festet til en selfiestang hvor du kan feste mobilen. Du laster ned en app med 1000 sanger, og synger karaoke og lager din egen musikkvideo! Det er dritkult. Du kan også velge om du vil synge selv eller mime. Dette passer for barn fra skolealder og har en veldig høy øvre aldersgrense!

Kanskje du finner noen julegavetips herTre pappaer forteller: Slik er den perfekte farsdagen for meg