Samlet kaster matvareindustrien og husholdningen rundt 355.000 tonn mat hvert år, ifølge Østfoldforskning. Den samme rapporten viser også at en gjennomsnittsperson kaster mer enn 42 kilo. Matsvinnet tilsvarer et økonomisk tap på mer enn 20 milliarder kroner i året.

Ifølge REMA 1000 er mye av maten som kastes fullt spiselig, selv om varen er utgått på dato. Det ønsker de å gjøre noe med.

– Som eneste dagligvarekjede har vi plassert holdbarhetsindikatoren Keep-it på et utvalg av våre ferskvarer. Dette gjør at du som forbruker kan være helt sikker på at maten er trygg og smaker godt, og ikke minst at du slipper å kaste matvarer unødvendig, noe som både er bra for miljøet og familieøkonomien, sier ferskvaredirektør i REMA 1000, Ole Førre Skogstø.

Få med deg: Ikke vær et matsvin - unngå matsvinn!

Slik fungerer det

Familieliv har tidligere skrevet om Keep-it, og hvordan den skal sørge for at forbrukeren er trygg på kvaliteten til fersk fisk, kylling og kjøttdeig – selv om den nærmer seg utløpsdato.

Nå har dagligvarekjeden signert en ny avtale med det norske gründerselskapet. Dette innebærer at hele 25 millioner produkter vil få merkingen på årsbasis.

­– Det holder ikke å bare si at matsvinn må reduseres, man må også gjøre noe. Vårt mål er at Keep-it-indikatoren skal halvere matsvinnet folk har hjemme på de merkede produktene, sier Førre Skogstø.

Men hvordan fungerer egentlig denne holdbarhetsindikatoren?

Indikatoren festes på emballasjen til ferskvarer og måler matvarens temperatur over tid. Den viser hvor mange dagers holdbarhet som gjenstår, og skal dermed bidra til mindre matsvinn ved at folk unngår å kaste fullt spiselig mat.

Les ogsåTobarnsmor: - Lag ukesmeny i to uker og bli hekta

VIKTIG SKRITT: Ferskvaredirektør i REMA 1000, Ole Førre Skogstø (t.h.), og daglig leder i Keep-it Technologies inspiserer indikatoren på noen av REMA 1000s produkter. Foto: KEEP-IT

– Det mest spennende siden kjøleskapet

– Det er i hjemmene det kastes mest mat, men det må være dagligvarekjedene sitt ansvar å gjøre det enklere for kundene å kaste mindre. Korrekt informasjon om matvarens reelle holdbarhet er derfor helt avgjørende, og det er prisverdig at REMA 1000 tar dette ansvaret på alvor, sier Kristen A. Hovland, daglig leder i Keep-it Technologies.

Han er overbevist om at Norge kan oppnå en vesentlig reduksjon i matkasting i årene fremover, dersom flere tar i bruk intelligente holdbarhetsindikatorer.

Skogstrø forteller at de har sett god effekt av Keep-it siden de inngikk det første samarbeidet for tre år siden.

– Denne teknologien er kanskje det mest spennende som har skjedd i kampen mot matsvinn siden kjøleskapet, sier han, og legger til at REMA 1000s rutiner for å sikre kvalitet og holdbarhet på produktene sine har blitt betydelig bedret etter at de tok i bruk den nye teknologien.

Så du denne? Sparte tusenvis på å kjøpe brukt til datteren