Førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Anne Greve har forsket på vennskap i barnehagen, og mener leken er helt sentral for at barna skal danne gode vennskap. 

– Det gøyeste barn vet er å leke og å være sammen med venner. Venner er viktige for at de skal trives - både i barnehagen og på skolen, sier hun. 

Greve har jobbet som førskolelærer i 17 år, og står bak en doktoravhandling om vennskap i barnehagen.

– Foreldre til barn som ikke har venner blir selvsagt bekymret, og kan kjenne på en nederlagsfølelse. Da er det godt å vite at vi voksne kan hjelpe barna litt på vei, mener Greve.

Har du lest denne: Åtte foreldretips som kan hjelpe barna å få venner! 

Forstår ikke lekekodene

– Hvilke barn får lett venner?

– Barn som er rause, empatiske, gode til å leke og har lært seg å både gi og ta. For å kunne gi og dele må du ha litt selvtillit, så det å bygge opp omkring ungenes selvtillit er lurt. Det gjør man i stor grad gjennom lek, sier Anne Greve.  

Hun mener derfor barn som sliter med å få venner, har mye å hente ved at forståelsesfulle og lekende voksne går inn og leker med barna. 

– Da blir den voksne en trygghet. Voksne som er med i leken kan være viktige virkemidler for å få barn til å bli venner. De voksne kan være med og sørge for at leken blir ok, sier hun. 

– Hvem sliter med å få venner?

 Barn som har dårlig selvtillit, og barn som ikke forstår lekekodene. De sliter med å gi og ta.  Å bidra til at barna blir gode til å leke, er det viktigste vi som foreldre kan lære ungene for at de lettere skal få venner, sier Anne Greve.

Det gjør vi gjennom å være gode forbilder, være rause og å ikke alltid trumfe gjennom egne meninger. Greve mener at det i perioder i livet må aksepteres at et barns nærmeste venn er bestefar, et dyr eller til og med et kosedyr.  

– Jeg er enig i at alle barn trenger en nær venn, men man kan diskutere hvem denne ene, nære vennen skal være. Vi må være åpne for at dette, i perioder, kan være noe annet enn en jevnaldrende, sier Greve.  

Har du lest denne? Fra barnemunn: Denne betyr vennskap for disse seks barna

Hun oppfordrer foreldre som bekymrer seg over at barna mangler en god venn til å senke skuldrene litt.

– Snakk med barnehagen eller skolen og se om det er noen du kan invitere med hjem. Å være med ungene ut kan også være lurt. Spark litt fotball på lekeplassen, vær en lekende voksen og det kommer andre barn til. Det kan være et trekkplaster for vennskap, mener Anne Greve.  

Vennskap etableres tidlig

Anne Inger Helmen Borge, professor i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo, har ledet en omfattende studie av vennskap blant barn i alderen ett til seks år. Mer enn 600 barn ble personlig intervjuet, og resultatene ga god innsikt i vennskap sett fra barnas perspektiv. Alle barna ble fulgt i fire år.  

Forskningen viste at det ikke er avgjørende at barn har mange venner, men at alle trenger én nær venn. 

– Venner er de beste læremestrene barna kan ha for sosial trening. Gjennom lek med venner lærer de om seg selv, opplever trygghet og utvikler selvtillit, sier professoren. 

Et vennskap mellom to barn karakteriseres av gjensidighet. Begge parter opplever den andre som en venn. Studien viste at barn danner vennskap allerede i ett års alder.  

– Det vil ikke si at vennskapet nødvendigvis vedvarer, men de viser allerede da hvem de foretrekker av andre barn, sier Helmen Borge. 

Professoren ble selv overrasket over hvor tidlig vennskap etableres, og hvor viktig samvær med andre enn familie er for å regulere aggresjon og å utvikle empati. 

– Også en ett-åring velger ut en å krabbe til. Det er ikke tilfeldig hvem de helst vil sitte sammen med, sier hun. 

Trives best alene

Helmen Borge påpeker at ikke alle barn er så sosialt interesserte. Noen liker seg best alene, og det er selvsagt helt greit.

– Vi skal derfor være litt forsiktige med å dytte barn inn i grupper hvis de tydelig foretrekker å sitte for seg selv. De trenger ikke å ha psykiske problemer av den grunn, noen takler bra å ikke ha venner, sier psykologiprofessoren.

Hun påpeker at det da er viktig å finne ut om den manglende sosiale interessen skyldes at de bare er uinteresserte, eller om det ligger sosial angst bak. 

– Hvis det er sosial angst, så bør man begynne i det små og bygge opp relasjonene, råder Helmen Borge.

Vennskapsstudien viste at språk er sentralt for vennskap i barnehagealder. 

– Barn som snakker dårlig, kan fort bli utestengt av andre barn. Hvis de ikke skjønner hva de sier, går de bare videre. Veldig små unger kan derfor trenge hjelp til å formidle det de vil si, sier hun.