Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB mener det er viktig å lære norske barn at lommepengene ikke kan brukes opp med en gang. 

– Hvis barna får penger hver gang de mener de trenger det, kan de fort tro at de kommer ut av et hull i veggen. Med faste lommepenger lærer barna å fordele midlene over en periode, enten det er en uke eller en måned. Der er jo fristende å bruke opp alt på en gang, og da må du som forelder holde igjen pengekranen, sier Sandmæl. 

En undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB viser at de fleste norske foreldre gir barna sine lommepenger nå og da, og ikke på faste dager. 

Gi barnet ansvar

Hvor mye lommepenger barnet skal få, avhenger av alder og modenhet. Sandmæl anbefaler å starte med et ukentlig beløp, for så å gå over til et månedlig beløp når barnet blir eldre.

– Med lommepenger bør det også følge ansvar, og dette ansvaret bør bli større jo eldre barnet er. Start med å gi dem ansvaret for å kjøpe sitt eget lørdagsgodt. Etter hvert kan de få ansvaret for større utgifter, som mobilregningen, klær og fritidsaktiviteter.

LÆRERIKT: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl mener lommepenger kan gi barnet gode økonomiske vaner senere i livet. FOTO: OLAV MELLINGSÆTER/DNB

Hun får støtte psykolog Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø. Han mener lommepenger har flere positive funksjoner.

– Den ene er at barnet skal kunne ha en sum for å kjøpe småting uten å måtte be foreldrene om penger. Den andre er å lære barnet å bruke penger på en fornuftig måte, som inkluderer sparing og å spre bruken. Den tredje grunnen er at barnet skal lære å få «lønn for strevet», at visse arbeidsoppgaver har en verdi.

Les også: Sjeføkonom: Slik lærer du barna å spare

Mørch mener barn tidlig forstår at penger kan byttes inn til goder, men at det først er senere at de forstår verdien av penger. 

– Barn helt ned i fireårsalderen kan skjønne at en penge kan byttes inn i noe godt. Men forståelse av verdien av penger, at ti kroner er ti ganger så mye verdt som én krone kommer senere. Barn er forskjellige, men når de er rundt sju-åtte år vil de fleste være i stand til å forstå forskjeller i pengeverdi.

LÆRERIKT: Psykolog Willy-Tore Mørch mener lommepenger kan lære barnet verdien av penger.  FOTO: NTB SCANPIX

Lag en avtale

Sandmæl mener det er viktig å poengtere at dette er en avtale mellom deg og barnet.

– Hvor mye barnet ditt skal få i lommepenger er opp til deg å bestemme, ikke hva de andre i barnets klasse får. For å finne ut hvor mye lommepenger du bør gi, bør du sette deg ned med barnet for å snakke om hva han eller hun skal ha ansvaret for, og lage et budsjett sammen.

Les også: Åtte tips for å gjøre sparingen morsom

Mørch mener det også er viktig å tenke på hvordan barnet bruker pengene og når de skal få lov å bruke dem. 

– Hvis skolen har regler for bruk av penger, som for eksempel at det ikke er lov å gå i kiosken i friminuttet for å kjøpe godteri, kan det oppstå problemer når man har penger i lomma, sier han og fortsetter: 

– Men foreldre bør ha samtaler med barnet hele tiden om hva som er klok bruk av pengene, hva som kan være farlig eller skadelig. Barna skal ikke bruke lommepengene sine på det som de skal ha tilgang til, som for eksempel mat. Men de kan selvfølgelig kjøpe seg noe nye klær de har ønsket seg, sier Mørch.