– For å få barn og unge til å bruke refleks er det helt vesentlig at vi voksne er gode rollemodeller. Hvis barna ser at mamma og pappa dropper refleksen, blir de sannsynligvis ikke så opptatt av å bruke det selv. Det er viktig at vi tenker over hvilket signal vi gir barna våre, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Hélène Formo.

35 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket. Bruker barnet refleks har bilisten 10 sekunder på å reagere. Går man derimot uten, har bilisten to sekunder på seg. 

– Tellinger viser at litt over 30 prosent av voksne bruker refleks, så det er langt igjen, sier Formo.

Få med deg: Snart skal hele deg synes i høstmørket

Moteriktig refleks

Trygg Trafikk mener refleksen må være både lett å ta på og se kul ut for at barn og unge skal bruke den. Hvert år inviterer de derfor nye kunstnere, designere eller artister til å lage årets reflekskolleksjon - for å få både små og store til å ta trafikksikkerhet på alvor. 

Tidligere år har navn som Magne Furuholmen, Pushwagner, Nicolay Aamodt og Unni Askeland stått for designet, mens i år var det Moods of Norway som fikk oppdraget.

– Å få være de offisielle designerne for Trygg trafikk-refleksen er utrolig ærefullt, og vi er veldig stolte over å ha fått jobben. Vi er Moods of Norway, og refleksbruk er på en måte en del av den norske folkesjela. Folk i Norden er jo faktisk blant de eneste i verden som bruker refleks, sier designer og Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke, til Familieliv.

Les merForleng de fine dagene med disse uteaktivitetene for hele familien

MASSE FARGER: Traktor, romskip og klokker er endel av årets kolleksjon.  Foto: VG PARTNERSTUDIO

«Time to shine»

I andre etasje på flaggskipbutikken i Oslo jobbes det på spreng før lanseringen av de nye refleksene på den store refleksdagen 20. oktober.

– Vi landet til slutt på en fantastisk kampanje som har fått navnet «Time to shine». Det er på tide å skinne, både gjennom mote og refleks. Kolleksjonen består av åtte reflekser der hengerefleksen er et lommeur og den såkalte slap wrap-refleksen er en klokke, forteller Staalnacke, og demonstrerer de ulike variantene.

Den rosa traktoren som er selve varemerket til Moods of Norway har selvfølgelig også blitt en refleks, i tillegg til button-reflekser med ulik påskrift, en tredimensjonal månerakett og et hjerte du kan dele med en du er glad i (se bilde).

– Vårt utgangspunkt er at refleksen skal passe til klærne. Vi er veldig fornøyde med kolleksjonen, og gleder oss stort til å lansere den på refleksdagen.

Refleksene kan kjøpes i Moods of Norways butikker, i tillegg til at de kan bestilles på nett.

Les ogsåSlik kler du barna riktig i høst

Refleksen må være godkjent

Trygg Trafikk mener det er viktig at vi ikke bruker refleksen som en falsk trygghet. 

– Refleks er ikke bare refleks, og det er viktig at refleksen er godkjent. Sjekk at den er sertifisert CE-merket. Dette sier noe om at produktet møter minimumskravene til synbarhet. Uansett er det viktig at man ikke endrer atferd, uavhengig om refleksen er godkjent eller ikke. Refleksen er bare en ekstra sikkerhet, og det viktigste er uansett at du og barna alltid følger med på hva som skjer rundt dere i trafikken, sier Formo.

Hun forteller at Trygg Trafikk er stolte av å ha fått med seg Moods of Norway på laget, som designere av årets reflekser.

– Moods of Norway har en fin appell og slår bredt. De tar målgruppen sin på alvor, og dette er noe vi tenker både barn og voksne kan bruke. Livet for kort til å ikke skinne i mørket, og vi voksne har et stort ansvar for å bokstavelig talt gå foran som et skinnende eksempel.

Så du denneSyv tips til uteaktiviteter barna kommer til å elske

Kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Hélène Formo.  Foto: TRYGG TRAFIKK