Det kommer nok ikke som noen overraskelse, men bruken av sosiale medier blant barn og unge er høy. I Norge er det ingen lov som sier at man må være 13 år for å være på sosiale medier, men mange av tjenestene har likevel bestemt seg for å ha aldersgrenser, fordi amerikansk lov krever det. 

Dette gjelder blant andre Facebook, Instagram og Snapchat. Men å komme seg rundt aldersgrensen er imidlertid ikke vanskelig, viser rapporten. 

Kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og bloggeren bak HansPetter.info, Hans-Petter Nygård-Hansen, er trebarnsfar, og forteller og at det viktigste er å lære barn gode holdninger og mobilvaner. 

– Det er naivt å tro at man kan holde barn borte fra sosiale medier til de er 13 år. Ifølge TNS Gallup har 98 prosent av barn mellom tre og elleve år tilgang til en smarttelefon eller et nettbrett. Og når skolene gir barn sin egen e-post-adresse - for tilgang til ulike plattformer for undervisning og leksearbeid - er det veldig enkelt å sette opp sine egne brukere uten at foreldrene er klar over det.

Les ogsåSeks kjøreregler for barnas første mobil

MODENHET ER AVGJØRENDE: Hans-Petter Nygård-Hansen har tvillinger på ti år, og begge har Snapchat og Instagram. - Vi snakker mye om internett og sosiale medier, og om hva vi mener er riktig bruk, sier han til Familieliv.  Foto: INGAR NÆSS

Modenhet er avgjørende

Nygård-Hansen synes det er fint at man har retningslinjer på aldersgrenser, men at det er modenheten til barnet som er det viktigste. 

– Det er for lett for voksne å lene seg på en aldersgrense, og ikke ha et aktivt forhold til det selv. De fleste barn og unge har en smarttelefon, eller tilgang til en smarttelefon eller et nettbrett hjemme. Derfra er det ikke vanskelig å skaffe seg tilgang til sosiale medier. De blir mer eksponert enn det voksne liker å tro. 

Det er ikke teknologien som er problemet, for den er kommet for å bli, mener Nygård-Hansen. 

– Jeg har selv tvillinger på ti år, Hedvig og Gustav, og de har begge brukerkontoer på Instagram og Snapchat. Vi snakker mye om internett og sosiale medier, og om hva vi mener er riktig bruk. Barna fikk lov til å være på Snapchat i sommer, og da snakket vi alle sammen mye om hvilke bilder og filmer de ikke fikk lov til å legge ut. Det som er et uskyldig motiv for et barn på ti år, kan fort være kompromitterende for deres egen del, eller for andre, sier han.

Les ogsåNå kan barna ta «mobillappen» før de får sin første mobil

Hjemme hos Nygård-Hansen har de et åpent forhold om bruken av sosiale medier. Han mener man må bli flinkere til å snakke om bruken rundt middagsbordet. 

– Det holder ikke lenger å spørre hvordan det har vært på skolen. Vi må spørre om hvordan det har vært på internett og sosiale medier. Barn kan lære mye fra de voskne om rett og galt, men de voksne kan også lære veldig mye om sosiale medier og internett fra barna. Det foreldre synes er nytt og vanskelig, tar ofte dagens digitale innfødte som den største selvfølgelighet. 
Rådgiver i Medietilsynet Khalid Ezat Azam mener det er flere utfordringer med at barn og unge bruker sosiale medier. Kine Jensen

Flere utfordringer

Rådgiver Khalid Ezat Azam i Medietilsynet sier til Familieliv at aldersgrensene kreves som følge av amerikansk lov, dersom de ulike sosiale mediene innhenter personlig informasjon. 

– I Norge finnes det ingen bestemte aldersgrenser på sosiale medier, men temaet har vært oppe til diskusjon i EU, og man har kommet frem at det skal innføres. Dette vil sannsynligvis skje i løpet av noen få år.

Trenger du tips? Slik bør du forholde deg til barnas sosiale medier-bruk

Azam mener det er flere utfordringer som dukker opp når det innføres aldersgrenser på det barn og unge er opptatt av. 

– Den ene utfordringen er at hvis ingen følger aldersgrensene, kan man få mindre tillit til systemene, og ikke tro på dem. Det samme gjelder hvis man setter for høye aldersgrenser. Da blir det fort gjennomskuet og hele poenget med dem forsvinner. Jeg mener det aller beste er at foreldre setter seg godt inn i de forskjellige sosiale mediene og følger med så godt de kan. Det finnes mange typer aldersgrenser, men de er ikke nødvendigvis tilpasset norske vilkår.

– Snakk med barnet

Ifølge «Barn og medier 2016», en undersøkelse utført at Medietilsynet, bruker åtte av ti barn og unge både Snapchat og Instagram. 65 prosent av alle niåringer er på Snapchat. 

– Først og fremst er det nyttig å få noen tall på bruken av sosiale medier blant barn, men jeg hadde ikke forventet så høye tall, sier han og legger til: 

Så du denneSkal du sjekke barnas mobil? Ekspertene svarer

– Når vi begynte å diskutere funnene og hvordan bruken faktisk ser ut, så er det forståelig. Snap er for eksempel en veldig privat plattform. Det er ikke som Facebook, som ofte innebærer en veldig offentlig deltakelse. Snap er mer som et lite mikrounivers, og man kan lage regler for hvem de får lov til å legge til som venner, og snakke og dele bilder med. 

Han mener, i likhet med Nygård-Hansen, at det ikke finnes noen universell aldersgrense som foreldre kan jobbe etter. 

– Det er individuelt fra familie til familie. Det viktigste er at foreldrene er komfortable, og at de viser vei: Hva er lov, og hva er ikke lov. Hvem får de legge til og ha som venner, og hva får de dele. 

Det er også viktig å følge med, og snakke åpent om bruken og hva barnet opplever på Internett, noe Medietilsynet tidligere har snakket med Familieliv om

– Det finnes risikoer og man må være klar over at barnet kan komme over negative opplevelser på Internett. Da er det viktig at man snakker om det.