Det finnes mange årsaker til at barn blir skolelei, sier leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Gunn Iren Müller. 

– Eleven kan oppleve lav følelse av mestring, at lærestoffet er for vanskelig eller for lett, eller lite variasjon i arbeidsmåter og læremidler. Dårlig læringsmiljø og dårlig forhold til lærere er andre årsaker, forteller Müller til Familieliv.

Har du sett denne? Belønner leksene med tur i lekebutikken

Barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener det finnes to hovedgrunner til at barn blir lei av skolen.

– Det ene er hvis eleven opplever at kravene på skolen er for lave, slik at han eller hun kjeder seg. Resultatet kan enten bli at eleven blir urolig, finner på andre ting eller begynner å vegre seg for å gå på skolen. Det andre forholdet er det motsatte; at eleven ikke opplever mestring over skolearbeidet og dermed mister selvtillit som igjen går utover selvfølelsen, sier Mørch.

– Snakk positivt om skolen

Barnepsykologen mener man som forelder til små barn bør ta kontakt med skolen for å tilpasse kravene til elevens forutsetninger. Samtidig er det viktig å motivere barnet til å gå på skolen og utføre skolearbeidet - inkludert hjemmelekser. 

– Snakk positivt om skolen i enhver sammenheng - selv om foreldrene selv har hatt negative opplevelser fra egen skolegang. I tillegg bør man gjøre skolerelaterte aktiviteter sammen med barnet. Det er viktig å lese, tegne og skrive bokstaver og tall sammen, snakke om hva som foregår på bilder og leke, sier han.

Han trekker også frem at man må gi oppmuntring og ros for barnets forsøk på å gjøre skolearbeidet, ikke vente til barnet har lykkes med oppgavene.

MOTIVASJON: – Snakk positiv om skolen, gi barnet ros for skolearbeidet og gjør skolerelaterte aktiviteter sammen, råder barnepsykolog Willy-Tore Mørch. Foto: NTB SCANPIX

FUG-leder Gunn Iren Müller mener foreldre til eldre barn kan bruke fremtidig yrke som motivasjon.

– Foreldre må forsøke å skape en opplevelse av at skolen er relevant, samt fortelle hva som skal til for å nå mål om et bestemt yrke. Det er lettere for eleven å se relevansen i fagstoffet hvis man greier å knytte det opp mot det eleven trenger til senere bruk, sier Müller. 

Les ogsåSeks leksetips for mamma og pappa! 

De to ekspertene er enige om at pengebelønning ikke er nødvendig for å skape motivasjon hos eleven. 

– Gode læringsresultater er i seg selv en belønning. Å skape entusiasme og indre motivasjon er et utrolig mye bedre verktøy enn belønning. Men hvis alt annet er prøvd og man tror en «gulrot» kan hjelpe, tror jeg nok at jeg som mor kunne svelget den kamelen også, sier hun.

Oppsøk hjelp

Hun forteller at skolen har ulike opplegg for å få skoleleie elever til å fullføre.

– Gjennom samarbeid med foreldrene og eleven kan skolen finne frem til lærestoff, arbeidsmåter og læremidler som kan bidra til at eleven får økt motivasjon og opplevelse av mestring. 

RELEVANT SKOLEARBEID: – Snakk med barnet ditt om hva det har lyst til å bli, og hva som skal til for å nå målet om et bestemt yrke, anbefaler FUG-leder, Gunn Iren Müller. Foto: PRIVAT

Mørch og Müller trekker frem PP-tjenesten (Pedagogisk-psykologisk rådgivertjeneste) som instans for ekstern hjelp. Tjenesten er lovpålagt å bistå skolen med utredning og tiltak overfor enkeltelever som trenger det. 

Har du sett denne? Tipsene du bør følge når du hjelper barna med leksene

– I tillegg har de fleste skoler sosiallærere og rådgivere ansatt på skolen som kan bidra. Skolehelsetjenesten er også en viktig instans som kan trekkes inn i bildet. I alvorlige tilfeller der eleven har psykiske helseplager som depresjoner og atferdsproblemer, kan barnet henvises til psykisk helsevern for barn og unge (BUP). Dette gjøres vanligvis gjennom fastlegen, tilføyer Mørch.

Han mener man må søke hjelp straks man blir bekymret for barnet. 

– Dersom eleven nekter å gå på skolen, skulker eller lurer seg vekk, bør man absolutt søke hjelp. Først er det viktig å samarbeide med skolen. De fleste problemer kan løses ved å tilpasse undervisningen og krav til eleven, avslutter barnepsykologen.