Leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Gunn Iren Müller, mener det er viktig at elevene får god informasjon underveis om forventet arbeidsmengde for å nå oppsatte lærings- og kompetansemål, men anbefaler foreldre å ikke fokusere for mye på akkurat dette.  

– Kunsten er å ikke hausse opp karakterjag ved oppstart i 8. klasse, men å forberede dem nøkternt. Jaget og presset kommer tidsnok.

Les også: Tipsene du bør følge når du hjelper barna med leksene

Toppkarakterer 

Inger-Lise Køltzow er lektor i ungdomsskolen, forfatter av boken «Tiden med barn» og firebarnsmamma. Hun er av samme oppfatning. 

– Foreldre har ofte voldsomme ambisjoner for barna, men karakterer henger ikke alltid sammen med mengden lekser man har gjort på forhånd. Alle er forskjellige og ikke alle får toppkarakterer. Fremgangen er vel så viktig. Det er viktig å realitetsorientere barna om nettopp dette. Hei på barnet ditt og legg til side det voldsomme fokuset på det ene tallet de måtte få på en prøve, avslutter hun.

Har du lest denne? Internettbruk på eksamen gir ikke bedre karakterer

Foreldre bør hele tiden trygger barna på at de er like verdifulle selv om man ikke får de beste karakterene, mener hun. 

Vær støttende 

Køltzow får støtte av barnepsykolog Willy-Tore Mørch, som mener det er viktig at man ikke «krever» at barnet får toppkarakterer. 

– Forvent at barnet ditt gjør sitt beste. Det kan også være lurt og fortelle barnet at det er helt normalt at det går litt opp og ned, og at det ikke kan forvente å mestre alle fag med en gang. 

Les ogsåÅtte foreldretips som kan hjelpe barna å få venner 

Han mener også at foreldre bør vise interesse for skolen, hvor man er støttene og ikke kritisk. 

– Gjennom oppmuntring og positive forventinger vil barnet komme godt ut av det, sier han.