– Så klart er det sårt for barnet å ikke havne i klasse med noen av vennene sine fra barneskolen, men det er dessverre slik livet er, og som forelder må man trygge barnet på at dette kommer til å gå helt fint.

Les også: Dette kan du gjøre for å trygge barnet før skolestart. 

Mørch mener det er viktig at man ikke signaliserer at det er skummelt å møte nye mennesker. Derfor skal man heller ikke kontakte skolen for å forsøke å få eleven byttet til en klasse hvor vennene er.

 – Ikke kontakt skolen. Det er helt normalt å måtte forholde seg til nye mennesker, og denne erfaringen er barnet nødt til å gjøre før eller siden. Hvis man kontakter skolen vil det muligens bli sett på som en form for overbeskyttelse – og man kan i enkelte tilfeller komme litt skjevt ut med lærere og skolen

Han mener dette gjelder uavhengig av hvilket trinn barnet starter i, men at det er mest aktuelt for de som går fra barneskolen til ungdomsskolen. Dette fordi man da gjerne har hatt samme klasse og venner i syv år på barneskolen, og at det å ikke havne i klasse med vennene sine kan være en litt sår opplevelse. 

Les ogsåÅtte foreldretips som kan hjelpe barna å få venner 

Mørch råder foreldrene til å fortelle barnet at man fint kan holde kontakten med vennene sine i de andre klassene i friminuttene eller etter skoletid.

Les også: Lærernes beste skolestart-tips

– Det er også viktig at du gjør en innsats for at de skal beholde disse vennskapene. Inviter gjerne med vennene hjem, sier han.

Relevant informasjon 

Familieliv har tidligere snakket med leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Gunn Iren Müller. Hun mener at foreldre til barn som gruer seg ekstra mye til å skilles fra det kjente og trygge, bør gi skolen relevant informasjon om dette. På den måten kan skole og hjem sammen legge opp en best mulig overgang.

– Resultatet av dette kan være at skolen gjør det mulig for eleven å gå i samme klasse med noen han eller hun er trygg på. Det kan også være avgjørende at kontaktlæreren og resten av lærergruppen er forberedt på elevens personlige utfordringer før skolestart, og at ungdommen får bekreftet at han eller hun blir tatt imot av omsorgsfulle og kompetente voksne på skolen.