– REMA 1000 utfordret oss på å skape relevant innhold for barnefamilier. Ni måneder senere har vi sammen skapt den største familietjenesten i Norge, sier kommersiell direktør i VG og styreleder i VG Partnerstudio, Christian Haneborg.

1. oktober 2015 publiserte VG Partnerstudio Familieliv-universet, da under navnet VG Familieliv. Siden den gang har vi publisert mer enn 330 saker og hatt over ti millioner sidevisninger på stoffet vårt. 

Kommunikasjonsdirektør i REMA 1000, Mette Fossum Beyer forteller at et av verdigrunnlagene til Reitangruppen, som REMA 1000 er en del av, er at de skal være innovative og offensive. 

– Med Familieliv og VG Partnerstudio har vi vært med på å utvikle en annonseringsmodell som er helt ny i Norge. Vi ønsker å kommunisere med målgruppene våre på deres premisser, og dette gjør vi ved å finansiere godt innhold produsert av VG Partnerstudio. Det er spennende å kunne være med på en fersk satsning der vi er med på å finne nye løsninger for fremtiden til både norske mediehus og norske annonsører, sier hun.

Når det gjelder Familielivs målgruppe bekrefter demografirapporter at vi har truffet blink, med en klar overvekt av barnefamilier blant våre lesere. Leserne er også lojale, og 60 prosent av de som har vært innom siden vår kommer tilbake for å lese mer.  

Stor spesial: Barnas mange sommervalg 

Innhold som engasjerer 

Temaene vi skriver om er blant annet familie, samliv, helse, klima, mat, oppdragelse, digitalt familieliv, skole og barnehage, kultur og tradisjoner.  

– Jeg må si at disse tallene viser at man leverer stoff om temaer som folk er interessert i. Det viser potensialet i denne formen for kommersiell kommunikasjon, sier Torry Pedersen, sjefredaktør og administrerende direktør i VG. 

Innholdet på Familieliv har også skapt stort engasjement på sosiale medier, med rundt 14.000 delinger, 32.000 likes og nærmere 10.000 kommentarer på Facebook - uten at vi selv har vært særlig delaktige i spredningen av innholdet.   

– Jeg kan si med trygghet at ingen andre medier i Norge er i stand til å skape denne type resultater. Dette er rett og slett helt unikt, sier Haneborg.

Les også: Flere barn enn noensinne reiser på ferie med Røde Kors

Kommet for å bli

Han mener disse tallene illustrerer kraften som ligger i trafikkmaskinen til VG, når man kombinerer dette med godt innhold.

– Langsiktighet og utvikling av innhold på brukernes premisser er avgjørende for å lykkes digitalt i dag. Her opplever jeg at Rema 1000 leverer veldig godt på begge. Familieliv sine ti millioner sidevisninger er en manifestasjon av at innholdsmarkedsføring har kommet for å bli. Brukt riktig er det et ekstremt effektivt virkemiddel for markedsførere i 2016, sier Haneborg.

Få med degDette bør barnet ditt kunne før skolestart

Innovativt og offensivt 

Familieliv ble i november felt i PFU, og har siden da tydeliggjort overfor leserne at dette er et kommersielt samarbeid med REMA 1000. 

– Vi hadde noen hete debatter i begynnelsen rundt dette, men det virker som det nå har kommet i former som alle mener er tilfredsstillende merket, og synes å være etablert som en standard slik det er utformet nå for kommersielt innhold, sier sjefredaktør Pedersen, og fortsetter:

– Jeg er blant de som er helt overbevist om at denne formen for markedskommunikasjon vil være helt sentral i årene fremover.

KommentarTrenger barna våre egentlig 13 uker ferie?

Her er noen av våre mest populære saker 

Fikk du med deg saken om familien som ikke lar barna være med på taco-kos i helgene? Marte Frimand-Anda og kjæresten velger i stedet å prioritere kjærestetid når ungene har lagt seg. 

Pappaen som sendte en «produktklage» på sin nyfødte sønn til sykehuset skapte også stort engasjement. Det samme gjorde saken om de eneggede «speiltvillingene» Olivia og Otilie, som altså er speilvendte av hverandre. 

Samliv er også et tema Familieliv-leseren er opptatt av, og mange klikket seg inn på saken «Unngå disse samlivsfellene». Vi er også opptatt av kjæresteforholdene til barna våre, og spørsmålet om når barna skal få lov til å overnatte hos kjæresten ble diskutert med stort engasjement på sosiale medier. 

Blant andre populære saker på Familieliv finner vi saken om ernæringseksperten som mener barn skifter smakspreferanser som andre skifter sokker, samt den store spesialen om norske Martine som skaper lykkeskole for barn i London