Forskere har nemlig funnet ut at nybakte mødre og fedre er de som bruker mest tid på å dele bilder, videoer og statuser på Facebook. De konkluderer ifølge Yahoo Parenting med at foreldrerollen for mange er blitt en erfaring og opplevelse som deles digitalt. 

Det er Facebooks eget forskningsteam, Facebook IQ, som i samarbeid med blant andre Ipsos MediaCT har stått for undersøkelsen av foreldre fra hele verden mellom 25 og 65 år, for å få et innblikk i deres mobilvaner. 

Yahoo skriver at forskerne har sett på bruken av både Facebook og Instagram i USA, Storbritannia, Canada, Australia, Brasil, Mexico, Tyskland og spania, og samlet data fra 8300 foreldre. 

Fikk du med deg denne saken? Foreldre deler hysteriske erfaringer på sosiale medier

STOLTE FORELDRE: Er du en aktiv Facebook-bruker har du sannsynligvis lagt merke til at mange dokumenterer livet som småbarnsforelder flittig.  

De får også flest «likes»

Ifølge forskningsrapporten deler stolte, nybakte foreldre 2,3 ganger så mange bilder, 2,9 ganger så mange videoer og 1,8 ganger så mange statuser som den gjennomsnittlige Facebook-brukeren. 

Facebook-innlegg tok av: Nybakt far sendte «produktklage» på sin egen sønn til sykehuset

Det er heller ingenting som tyder på at det blir for mye baby-bilder for folk: Nybakte foreldre får nemlig 37 prosent mer kommentarer og «likes» fra familiemedlemmer og 47 prosent mer fra vennene sine på bildene og videoene av de små, skriver Yahoo Parenting. 

En annen fellesnevner er at disse foreldrene - som ofte får nattesøvnen avbrutt av sine små - gjerne har sjekket Facebook før hanen galer, og før de fleste av oss har rukket å slumre den første alarmen: 

Allerede klokken fire om morgenen begynner nybakte foreldre å skrolle på Facebook, og klokken syv når statistikken en topp. Da har hele 56 prosent nybakte foreldre sjekket Facebook på telefonen, ifølge forskningen.  

Les ogsåHvordan livet EGENTLIG blir når man får barn