Ifølge The Telegraph går det i undersøkelsen frem at rundt en tredjedel av barna som skal starte på skolen i Storbritannia ikke er klare for det. Flere enn forventet har talevansker, dårlig utviklet sosiale ferdigheter, og sliter med å holde en samtale, skriver avisen. 

1100 lærere deltok i undersøkelsen, som ble gjennomført av organisasjonen The Key - en nasjonal informasjonstjeneste for skoleledelsen. 

Flere av lærerne mener problemet skyldes at mange barn får altfor lite oppmerksomhet fra foreldrene, fordi de voksne bruker for mye tid på telefonen. 

Så du denne? Tvillingmamma forteller: Ett vanskelig og ett lett barn

Mener foreldrene må ta skylden

– Fireåringer vet hvordan de skal håndtere en telefon, men kan ingenting om samtaler, sier en av lærerne i undersøkelsen, ifølge den britiske avisen. 

– Jeg tror mye av dette handler om å utfordre familieforhold. Fremveksten av mobiltelefonen og annen teknologi betyr at foreldre oftere er å se med telefonen sin enn de er å se snakkende med barna sine, sier en annen. 

Les også: Er det greit å gi barn våpenlignende leker? 

Flere av lærerne rapporterte også om at lese -, skrive - og regneferdighetene blant mange av de yngste skolebarna er lavere enn hva de burde være. 

Gareth Jenkins i britiske Redd Barna mener at den nye rapporten er enda et bevis på at mange barn ikke får den oppfølgingen de trenger i de tidlige barneårene. 

– Forskning gjennomført for Redd Barna har vist at å bli hengende etter i de tidlige barneårene kan være en drastisk begrensning for suksess senere i livet, og kan påvirke skoleresultater og til og med inntekt i voksen alder, sier han, ifølge The Telegraph

Få med deg: Så mye tid bruker disse foreldrene på mobilen