På den offentlige informasjonssiden ung.no sier hele 37 prosent av de 4383 som har svart at de bruker porno for å få svar på det de lurer på om sex og egen kropp

Familieterapeut og spesialist i sexologisk rådgivning Ester Teigmo mener seksualitet handler om mer enn samleie, produksjon og prevensjon, og synes det er uheldig at barn og unge søker svar fra pornografiindustrien.

På spørsmål om hun synes dagens seksualundervisning på skolen er tilstrekkelig er hun sikker i sin sak:

 – Absolutt ikke! Den begynner altfor sent og er utelukkende teknisk eller biologisk. Nytelsesperspektivet er for lite formidlet. Seksualitet er en livsviktig verdi, og mennesker i alle aldere holder det fram som svært viktig, sier hun til Familieliv.

Få med deg: Småbarnsmor: Derfor snakker jeg med femåringen om kropp og seksualitet

For sent å lære om kropp på ungdommskolen

Ifølge Teigmo lærer barn trinnvis. Hun mener seksualiteten må vektlegges på lik linje med alt det andre vi lærer barn som selvsagte verdier, og at ungdomsskolen er altfor sent å skulle begynne dette. Det handler også mye om å lære å sette grenser, sier hun.

– Om du ikke kan navnet på en kroppsdel eksisterer den ikke, og du kan ikke fortelle noe om den, sier hun, og fortsetter:

– Tidlig kunnskap som er på plass fra hjem, barnehage og småskole er essensiell. Det er også den kroppskunnskap du får gjennom å være sammen med andre barn.

Sett denneFamilieterapeut: Slik snakker du med barna om sex

Ønsker bedre opplæring av lærerne  

Teigmo sier det ikke er noe i veien for å se på pornografi, så lenge man er bevisste på hva det er og ikke tror at det slik sex skal se ut. Hun presiserer at de aller fleste ikke ser ut som personene i disse filmene, og at vi heller ikke fungerer slik. Det gjør at pornografi kan være med på å fremmedgjøre, fremfor å opplyse. 

– Konsekvensen av å se porno med mer fokus på lyst enn på følelsesforvaltning er at ungdom langt ned i alder forserer naturlig eksperimentering og gir seg ut på seksuelle eksperiment som de ikke er følelsesmessig rustet til, sier Teigmo, og fortsetter: 

– God seksualitet er god kommunikasjon om hva en liker. Porno lærer deg ingen ting om følelsesforvaltning. Det er pornografiens svakhet. Følelsesforvaltning må alltid være en del av en seksualitet for at den skal være god. 

Få med degBør jeg som pappa sette ned foten? 

Sexologen tror litt av utfordringene ligger i at opplæringen av dagens lærere er utilstrekkelig, og mener trygghet og annerkjennelse er nøkkelord for å bedre nettopp dette.

– Det jeg og mange med meg ser er at skolesystemet glemmer viktig kunnskapsformidling som opplæring i å like seg selv, tilstrekkelig kunnskap om seg selv og sine funksjoner og kunnskap om det motsatte kjønns funksjoner. Til det er det nødvendig med dyktige og trygge lærere, og gode læringsarenaer med godt nok læringsmateriale, sier hun.

Lest denne? Firebarnsmor samsov med alle barna: – Hvis alle sover bedre, så hvorfor ikke?

Mener skole og foreldre må ta ansvar

Teigmo får støtte av familieterapeut og sexolog Thomas Johannessen Winther, som mener seksualundervisningen på skolen helt klart har forbedringspotensiale. 

– Man er litt prisgitt de resurspersonene man har til rådighet på den enkelte skolen, og hvordan skolen velger å legge opp undervisningen. Barn og unge er opptatt og nysgjerrige på kropp og seksualitet, og benytter de kildene som ligger der ute, og mange søker lære eller rettere sagt vranglære i pornografien, sier han til Familieliv.

Han mener at skolen gjerne kan se litt på innholdet i undervisningen, men presiserer samtidig at man ikke bør ta alt ansvar fra foreldrene. 

– Dersom man snakker med barn om seksualitet får de gjerne et bedre forhold til kropp og seksualitet, og i motsetning til hva man kanskje skulle tro får man barn som trolig kommer til å debutere senere, tryggere, og som statistisk sett sjeldnere er påvirket av rus og i tillegg bruker bedre beskyttelse. 

Les ogsåHvordan livet EGENTLIG blir når man får barn

Utdanningsdirektoratet: Godt dekket i flere fag

Seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, Dag Johannes Sunde, forteller at det ikke finnes egne læreplaner i seksualundervisning, men at temaet likevel er gjennomgående fra 1.- til 10. trinn. 

– Det er godt dekket i både naturfag, samfunnsfag, og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) med litt ulike innfallsvinkler. I alle fag er det viktig at opplæringen gjennomgående er inkluderende for alle, og at den skal gi elevene evne til å tenke fritt, perspektivrikt, kritisk og tolerant, sier han til Familieliv.

Ifølge Sunde lærer elevene om grensesetting, forståelse og respekt for egen og andres kropp allerede fra førstetrinnet. 

– Oppover i mellomtrinnet lærer elevene om problemstillinger knyttet til seksuell orientering, kjønnsidentitet, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort. Fra ungdomstrinnet skal elevene blant annet kunne reflektere over etiske spørsmål knyttet til familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur. De skal også kunne reflektere over kjærlighet og respekt, sier han og legger til:

– Hvordan opplæringen i seksualundervisning gjennomføres i praksis, er det skolene selv som bestemmer.

Fikk du med deg? Utdanningsetaten: 175 dager å reise på ferie på utenom skoletiden